Черния петък - как се роди една истинска мания

“Черен петък” - вероятно вече всеки знае значението на тази фраза, дори и в България. Визирайки се последния петък на месец ноември, тук се има предвид масовата мания за пазаруване в рамките на един ден, когато и търговците умишлено намаляват цените на своите продукти, стимулирайки покупателната активност.
Обикновено тогава магазините, включително онлайн платформите, отчитат рекордни обороти, а хората се сдобиват с придобивки, за които са чакали от дълго време.
Но дори и да не е Черен петък, качествените онлайн казино игри никога не спят, особено в сайт №1, познат като генерален спонсор на ЦСКА и регионален партньор на Милан. Там всеки фен на игралните емоции може да се развихри, но задължително с повишено внимание и отговорност.
И все пак - откъде тръгва манията, наречена “Черен петък” - еманацията на всяка любов към шопинга?
По-далечни корени на израза “Черен петък”
Историята на “Черния петък” не започва от моловете, а от полицията във Филаделфия през 60-те години на миналия век. Денят след Деня на благодарността е бил кошмар за трафика - стотици хиляди хора идват в центъра на града, за да започнат коледното си пазаруване.
Полицейските служители го наричат “Черен петък”, защото дежурствата са дълги, хаотични и пълни с инциденти. За да смекчат негативния нюанс, местните търговци по-късно опитват да ребрандират деня като “Big Friday” (“Голям петък”), но името “черен” вече е набрало популярност.
Как се превръща в златна жила
През 80-те години търговците откриват нов смисъл: денят, в който излизат “на черно” - счетоводен термин, означаващ печалба, за разлика от “на червено” - загуба. Огромните намаления на този ден привличат масите. Молoве, супермаркети и ресторанти започват да го превръщат в събитие - разширено работно време, “doorbuster” оферти и ограничени количества.
Днес “Черния петък” е икономическа машина с почти невъобразими мащаби. В Съединените щати физическите магазини и онлайн платформите генерират обороти, които надхвърлят десетки милиарди долари само в рамките на няколко дни. Cyber Monday - дигиталният “брат близнак” на Black Friday често дори изпреварва продажбите от петъка, защото хората предпочитат да купуват онлайн.
Повечето държави, включително в Европа, не празнуват Деня на благодарността, но възприемат Черния петък заради чистата му комерсиална сила. Във Великобритания, Германия, Италия и Испания търговците подготвят кампании за месеци напред, а потребителите умишлено отлагат покупки до ноември. Маркетинговият календар се измества: вместо кулминация през декември, най-големият потребителски пик вече е в края на есента.
Черен петък и в България
В България Черния петък навлиза в началото на новия век и започва предимно онлайн. Електрониката и техниката стават естественият магнит: смартфони, лаптопи, телевизори и перални са най-желаните покупки.
Постепенно към тази “мания” се присъединяват мебелни магазини, козметични брандове, спортни вериги, телекоми, а днес дори банки, застрахователи и имотни компании. Българските потребители вече познават спецификата на този период: комбинация от силни намаления, ограничени количества и бързо изчерпване. Някои клиенти внимателно следят цените седмици по-рано, други купуват импулсивно, движени от усещането, че “ако не сега, няма кога”.
Психологията на Черния петък е ключ към разбирането на феномена. Ограниченото време създава усещане за спешност - “само днес” активира страха от изпускане на предложението. Тълпите - виртуални или реални, подсилват убеждението, че офертите са наистина ценни. А цените, представени не чрез абсолютна стойност, а чрез спестеното (“от 1199 на 699 лв”, например), карат мозъка да реагира емоционално, а не рационално. Именно тази динамика превръща единичното събитие в културна практика, която диктува поведението на милиони хора.
В крайна сметка Черния петък започва като термин за градски хаос, а се превръща в глобален ритуал на потреблението. Той променя търговията, насочва маркетинговите бюджети и влияе на личните решения: да купим, да изчакаме, да сравним или да се поддадем на момента. Тази мания не е просто за намаления, а за усещането, че човек е победил системата и е уловил “сделката на годината”.
Когато числата говорят…
Когато се говори за “мания”, числата я доказват. Само в САЩ онлайн продажбите на Черния петък през 2023 г. достигат около 9,8 млрд. долара, а през 2024 г. вече минават границата от 10,8 млрд. долара - ръст от над 10% само за една година.
Cyber Monday, дигиталният пик на сезона, също чупи рекорди: от 12,4 млрд. долара онлайн оборот през 2023 г. до около 13,3 млрд. долара през 2024 г., което го прави най-силния ден за онлайн търговия в историята.
В глобален план мащабът е още по-впечатляващ. Последните обобщени данни сочат, че онлайн продажбите в света само в рамките на деня на Черния петък достигат приблизително 74,4 млрд. долара - с около 5% повече спрямо предходната година. Ако се разгледа целия “кибер уикенд” - от Деня на благодарността до Cyber Monday, сумата набъбва до над 300 млрд. долара оборот, като мобилните устройства вече носят по-голямата част от поръчките.
Най-голямото българско онлайн казино напомня, че отговорната и разумна игра са винаги препоръчителни, подобно на пазаруването.
FaceBook Twitter Pinterest https://tribune.bg/bg/Life/cherniya-petak-kak-se-rodi-edn/


