Последвайте ни: Facebook Twitter Instagram RSS
Търсене
Меню
  1. Начало
  2. Life
  3. Черния петък - как се роди една истинска мания

Life

Черния петък - как се роди една истинска мания

Черния петък - как се роди една истинска мания - Tribune.bg
Снимка:

“Черен петък” - вероятно вече всеки знае значението на тази фраза, дори и в България. Визирайки се последния петък на месец ноември, тук се има предвид масовата мания за пазаруване в рамките на един ден, когато и търговците умишлено намаляват цените на своите продукти, стимулирайки покупателната активност.

Обикновено тогава магазините, включително онлайн платформите, отчитат рекордни обороти, а хората се сдобиват с придобивки, за които са чакали от дълго време.

Но дори и да не е Черен петък, качествените онлайн казино игри никога не спят, особено в сайт №1, познат като генерален спонсор на ЦСКА и регионален партньор на Милан. Там всеки фен на игралните емоции може да се развихри, но задължително с повишено внимание и отговорност.

И все пак - откъде тръгва манията, наречена “Черен петък” - еманацията на всяка любов към шопинга?

По-далечни корени на израза “Черен петък”

Историята на “Черния петък” не започва от моловете, а от полицията във Филаделфия през 60-те години на миналия век. Денят след Деня на благодарността е бил кошмар за трафика - стотици хиляди хора идват в центъра на града, за да започнат коледното си пазаруване.
Полицейските служители го наричат “Черен петък”, защото дежурствата са дълги, хаотични и пълни с инциденти. За да смекчат негативния нюанс, местните търговци по-късно опитват да ребрандират деня като “Big Friday” (“Голям петък”), но името “черен” вече е набрало популярност.

Как се превръща в златна жила

През 80-те години търговците откриват нов смисъл: денят, в който излизат “на черно” - счетоводен термин, означаващ печалба, за разлика от “на червено” - загуба. Огромните намаления на този ден привличат масите. Молoве, супермаркети и ресторанти започват да го превръщат в събитие - разширено работно време, “doorbuster” оферти и ограничени количества.

Днес “Черния петък” е икономическа машина с почти невъобразими мащаби. В Съединените щати физическите магазини и онлайн платформите генерират обороти, които надхвърлят десетки милиарди долари само в рамките на няколко дни. Cyber Monday - дигиталният “брат близнак” на Black Friday често дори изпреварва продажбите от петъка, защото хората предпочитат да купуват онлайн. 

Повечето държави, включително в Европа, не празнуват Деня на благодарността, но възприемат Черния петък заради чистата му комерсиална сила. Във Великобритания, Германия, Италия и Испания търговците подготвят кампании за месеци напред, а потребителите умишлено отлагат покупки до ноември. Маркетинговият календар се измества: вместо кулминация през декември, най-големият потребителски пик вече е в края на есента.

Черен петък и в България


В България Черния петък навлиза в началото на новия век и започва предимно онлайн. Електрониката и техниката стават естественият магнит: смартфони, лаптопи, телевизори и перални са най-желаните покупки. 

Постепенно към тази “мания” се присъединяват мебелни магазини, козметични брандове, спортни вериги, телекоми, а днес дори банки, застрахователи и имотни компании. Българските потребители вече познават спецификата на този период: комбинация от силни намаления, ограничени количества и бързо изчерпване. Някои клиенти внимателно следят цените седмици по-рано, други купуват импулсивно, движени от усещането, че “ако не сега, няма кога”.

Психологията на Черния петък е ключ към разбирането на феномена. Ограниченото време създава усещане за спешност - “само днес” активира страха от изпускане на предложението. Тълпите - виртуални или реални, подсилват убеждението, че офертите са наистина ценни. А цените, представени не чрез абсолютна стойност, а чрез спестеното (“от 1199 на 699 лв”, например), карат мозъка да реагира емоционално, а не рационално. Именно тази динамика превръща единичното събитие в културна практика, която диктува поведението на милиони хора.

В крайна сметка Черния петък започва като термин за градски хаос, а се превръща в глобален ритуал на потреблението. Той променя търговията, насочва маркетинговите бюджети и влияе на личните решения: да купим, да изчакаме, да сравним или да се поддадем на момента. Тази мания не е просто за намаления, а за усещането, че човек е победил системата и е уловил “сделката на годината”.

Когато числата говорят…

Когато се говори за “мания”, числата я доказват. Само в САЩ онлайн продажбите на Черния петък през 2023 г. достигат около 9,8 млрд. долара, а през 2024 г. вече минават границата от 10,8 млрд. долара - ръст от над 10% само за една година. 

Cyber Monday, дигиталният пик на сезона, също чупи рекорди: от 12,4 млрд. долара онлайн оборот през 2023 г. до около 13,3 млрд. долара през 2024 г., което го прави най-силния ден за онлайн търговия в историята.

В глобален план мащабът е още по-впечатляващ. Последните обобщени данни сочат, че онлайн продажбите в света само в рамките на деня на Черния петък достигат приблизително 74,4 млрд. долара - с около 5% повече спрямо предходната година. Ако се разгледа целия “кибер уикенд” - от Деня на благодарността до Cyber Monday, сумата набъбва до над 300 млрд. долара оборот, като мобилните устройства вече носят по-голямата част от поръчките.

Най-голямото българско онлайн казино напомня, че отговорната и разумна игра са винаги препоръчителни, подобно на пазаруването.


Последвайте ни в Google News

 

Етикети черен петък, WINBET
Топ новини виж още

Актуална тема

Хороскоп

Анкети

Tribune.bg иска съгласието Ви за използване на информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме как го използвате и за маркетингови цели.

Персонализирана реклама и съдържание, преброяване на посещения и източници на трафик

Съхраняване на и/или достъп до информация на устройство

Политика за поверителност Бисквитки

Вашите настройки за поверителност

Ние и нашите партньори използваме информация, събирана чрез бисквитки и подобни технологии, за да подобрим Вашето изживяване на нашия сайт, да анализираме начина, по който го използвате, и за маркетингови цели. Защото уважаваме Вашето право на лична сигурност, можете да изберете да не позволите някои видове бисквитки. Обаче, блокирането на някои видове бисквитки може да влоши Вашето изживяване на сайта и услугите, които можем да предложим. В някои случаи данните, получени от бисквитки, се споделят с трети страни за анализ или маркетингови цели. Можете да използвате своето право да откажете от тази споделена информация по всяко време, като деактивирате бисквитките.

Политика за поверителност Бисквитки

Управление на предпочитанията за съгласие

Задължителни

Тези бисквитки и скриптове са необходими за функциониране на уебсайта и не могат да бъдат изключени. Обикновено те се задават само в отговор на действия, правени от вас, които отнасят до заявка за услуги, като задаване на настройките за поверителност, влизане или попълване на формуляри. Можете да зададете браузъра си да блокира или да ви извести за тези бисквитки, но част от сайта няма да работи. Тези бисквитки не съхраняват никакви лично идентифицируващи данни.

Винаги ВКЛ

Аналитични

Тези бисквитки и скриптове ни позволяват да преброяваме посещения и източници на трафик, така че да измерим и подобрим производителността на нашия сайт. Те ни помагат да знаем кои страници са най- и най-непопулярни и да видим как посетителите се движат по сайта. Всичка информация, която тези бисквитки събират, е кумулативна и неидентифицируема. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, няма да знаем, кога сте посетили нашия сайт.

Маркетинг

Тези бисквитки и скриптове могат да бъдат зададени чрез нашия сайт от нашите рекламни партньори. Те могат да бъдат използвани от тези компании за построяване на профил на вашите интереси и показване на съответни реклами на други сайтове. Те не съхраняват директна лична информация, но са базирани на уникално идентифициране на вашия браузър и интернет устройство. Ако не разрешите тези бисквитки и скриптове, ще имате по-малко целенасочена реклама.